Waarom Locoo?
winkelstraat

 Uitdaging

We kopen steeds meer producten en diensten via internet. De voorzichtige schatting is dat we in 2022, 25% van al onze aankopen via internet doen. Dat is op zich geen enkel probleem.

Wel is het een probleem dat in het enorme aanbod van producten en diensten vooral de grote bedrijven zichtbaar zijn. Dat heeft gevolgen. Grote gevolgen. Nu al doen we 90% van al onze internetaankopen bij een handvol nationale en internationale bedrijven. Lokale bedrijven komen er bijna niet meer tussen.

Onbedoeld zorgt internet er zo voor dat er minder geld door de kassa’s van het MKB stroomt. Dat is een probleem. Want als er steeds minder geld door de kassa’s van lokale ondernemers stroomt, komt het voortbestaan van steeds meer lokale bedrijven onder druk te staan. En dat terwijl lokale bedrijven een enorme meerwaarde zijn voor onze (lokale) economie en direct bijdragen aan de kwaliteit en de levendigheid van onze (lokale) samenleving.

Als we hier niets aan doen staat in 2022 niet alleen het merendeel van onze lokale bedrijven, maar ook de kwaliteit van onze samenleving onder grote druk. Zo staan we met elkaar voor de volgende uitdaging:

Hoe behouden en versterken we onze lokale economie?
Concreet: hoe zorgen we ervoor dat voldoende geld door de kassa’s van lokale ondernemers blijft stromen?

Deze grote, maar ook leuke uitdaging gaan wij aan met Locoo! Dit doen we door vier oplossingen in een te introduceren: tijdelijk lokaal gelabeld geld, grotere vindbaarheid van bedrijven, innovatieve leverancierskredieten en een vernieuwend loyaltysysteem.